Węgrów
                    ...
                           
                              
                          ... miasto liczące około 12 tysięcy
                                  mieszkańców, położone jest we wschodniej części
                                  województwa mazowieckiego nad rzeką Liwiec,
                                  rozdzielającą Podlasie i Mazowsze.
                                  Rozlokowane na styku obszarów kulturowych i
                                  traktów handlowych wpływało na otwarty
                                  charakter miasta i jego mieszkańców oraz
                                  powstanie lokalnej mozaiki etnicznej, składającej
                                  się na strukturę społeczności miejskiej.
                                  Obok siebie żyli tu zgodnie przez całe wieki
                                  Polacy, Niemcy, Szkoci, Żydzi i Rusini. 
                          
                          
                                       Węgrów po raz
                                  pierwszy pojawia się na kartach kronik
                                  historycznych w 1414 r. z okazji fundacji kościoła
                                  parafialnego. Już w roku 1441 uzyskał prawa
                                  miejskie, a sto lat później stał się
                                  jednym z prężniejszych ośrodków handlu na
                                  Podlasiu, miastem otwartym dla kultury i
                                  sztuki, tolerancyjnym dla wyznawców różnych
                                  religii oraz sławnym na całą Polskę
                                  centrum protestantyzmu. 
                                       Splendor dworów i
                                  hojność wielkich rodów władających
                                  miastem - Kiszków, Radziwiłłów, Krasińskich
                                  - formowały kulturę lokalną. Rozświetlał
                                  ją blask wielkiej sztuki, płynący z
                                  magnackich fundacji zrealizowanych przy
                                  udziale najwybitniejszych artystów epoki
                                  baroku w Polsce: Tylmana van Gameren,
                                  Michelangela Palloniego i Andreasa Schlütera. 
                                  Zachowane do dziś budowle - świadkowie epoki
                                  - to położona przy rynku bazylika mniejsza
                                  pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej
                                  Marii Panny oraz świętych apostołów Piotra
                                  i Pawła (1703-1711, wg projektu Gamerena,
                                  freski Palloniego); zespół poreformacki z kościołem
                                  i klasztorem (1693-1711, proj. Gamerena,
                                  freski Palloniego, rzeźby Schlütera);
                                  budynek kolegium księży komunistów (ok.
                                  1708-12, proj. Jana Reisnera (?) ).
                                  Zabytki z kręgu kultury protestanckiej
                                  obejmują m.in. modrzewiowy kościół z 1679
                                  r. zbudowany w ciągu jednej nocy; cmentarz z
                                  nagrobkami pochodzącymi z okresu od XVII do
                                  XX w.; plebanię z 1763 r. zbudowaną za pieniądze
                                  bankiera królewskiego Piotra Teppera; nowy kościół,
                                  zbudowany w stylu klasycystycznym w 1838 roku.
                                  Mało znany, lecz istotny dla historii Węgrowa
                                  i Warszawy jest fakt, że od połowy XVII w.
                                  do 1769 r. kościół węgrowski był świątynią
                                  parafialną dla wiernych kościoła
                                  ewangelicko- augsburskiego także ze stolicy.
                                       Niektóre ulice Węgrowa
                                  ( m.in. Narutowicza, Kilińskiego, częściowo
                                  Kościuszki) są jakby żywym skansenem
                                  miejskim, ze względu na zachowane zespoły
                                  dawnej architektury drewnianej z XVIII i XIX
                                  w.. W połączeniu z brukiem chodników i
                                  starymi okazami drzewostanu sprawiają
                                  niezapomniane wrażenie.
                                       Ulice zatopione w
                                  zieleni starych drzew, wystrzelające w niebo
                                  spoza ich koron wieże kościołów z herbami
                                  fundatorów; zaułki gdzie czas zatrzymał się
                                  dawno temu; migawki współczesności - takie
                                  miasto portretuje znakomity fotografik Michał
                                  Kurc.
                           
                          
                          
                  Michał Kurc
                           
                                  
                                  
                                        Michał Kurc urodzony 25 maja 1949 r. w
                                  Sokołowie Podlaskim, instruktor fotografii,
                                  fotografik, artysta z talentu i pasji, węgrowianin
                                  z wyboru.
                                  W 1985 r. rozpoczął pracę instruktora
                                  fotografii w Węgrowskim Ośrodku Kultury. Od
                                  1988 r. mieszka w Węgrowie. W bieżącym roku
                                  obchodzi czterdziestolecie pracy
                                  instruktorskiej. 
                                  Może
                                  się poszczycić wspaniałym dorobkiem.
                                  
                                  Artysta - fotografik, członek rzeczywisty
                                  Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej 
                                  Stowarzyszenia Twórców, wyróżniony
                                  Odznaką Ministra Kultury RP „Zasłużony
                                  Działacz Kultury”, Srebrnym Medalem
                                  Fotoklubu Rzeczypospolitej 
                                  „Zasłużony dla Fotografii
                                  Polskiej” oraz 
                                  Dyplomem Fotoklubu RP za zasługi dla
                                  fotografii polskiej. Odznaczony
                                  przez Radę Miejską Węgrowa odznaką
                                  "Za zasługi dla Węgrowa".
                                     
                                   
                                  Organizator wielu plenerów i wystaw
                                  fotograficznych, wychowawca i mentor 
                                  wielu ludzi związanych z fotografią
                                  zawodowo i z zamiłowania. Twórca strony
                                  internetowej „FOTOGRAFIKA i nie
                                  tylko” .
                                   
                                  
                                   
                                  
                                  
    Jak sam twierdzi „ Z wyróżnień
                                  (…) najwyżej cenię sobie dowody
                                  sympatii Tych, którzy odnaleźli dla siebie
                                  coś w mych poczynaniach twórczych
                                  prezentowanych w postaci wystaw i w wirtualnej
                                  galerii na stronie internetowej”.
                                  
 
                                  
    
                                  Michał Kurc jako artysta, który traktuje Węgrów
                                  jako temat sam w sobie, ma niewielu poprzedników:
                                  Palloni z fragmentem rynku włączonym jako
                                  sztafaż do portretu Jana Dobrogosta Krasińskiego,
                                  kilka ilustracji z teki Stronczyńskiego, parę
                                  rysunków i akwarel Jana Olszewskiego niemal
                                  wyczerpuje skromną ikonografię naszego
                                  miasteczka. Z większym skupieniem i na dłużej
                                  wniknął w lokalny klimat Kazimierz
                                  Wiszniewski, wybitny grafik, który przekazał
                                  w swojej twórczości atmosferę miasta epoki
                                  międzywojennej. Młodsze pokolenie artystów
                                  reprezentuje malarz Krzysztof Buczak ze swoim
                                  specyficznym stylem lekko zwichrowanego
                                  realizmu.
                                  
                                  
                                       Co wyróżnia Michała
                                  Kurca na tle tej niepośledniej przecież
                                  grupy twórców? Jest to jego specyficzna,
                                  estetyzująca rzeczywistość interpretacja
                                  natury. Temat - małe miasteczko - skłania do
                                  wyboru jednej z kilku możliwości
                                  interpretacyjnych: ostrego naturalizmu,
                                  sentymentalnej ckliwości albo chłodnego
                                  obiektywizmu. Kurcowi udało się ominąć te
                                  skrajności. Jego sentyment nie przeradza się
                                  w tani sentymentalizm, a obiektywizm kamery
                                  nie zamyka go w zimnym świecie fotorealizmu.
                                  Być może dlatego, że Michał Kurc jest człowiekiem,
                                  który trafił do Węgrowa jako osobowość w
                                  pełni ukształtowana, z własnym bagażem
                                  poglądów i indywidualnym spojrzeniem na
                                  sztukę fotografii. Tak wyposażony podjął
                                  zadanie, które pochłania go do dzisiaj.
                                  
                                  
                                       Przepustką do zamkniętego
                                  z pozoru świata miasteczka jest żywa
                                  sympatia i zainteresowanie obszarem, w który
                                  wkracza z początku jako widz, aby wkrótce
                                  przedzierzgnąć się w zdobywcę, kolonizującego
                                  otaczającą go przestrzeń. Zdobywcę, bo
                                  Kurc jest jednocześnie odkrywcą i zarazem łagodnym
                                  konkwistadorem nowych ujęć, planów i widoków
                                  czyli, jak sam mówi: "niecodzienności
                                  odkrywanej w codzienności".
                                  Typową
                                  dla odwiedzających jego wystawy lub stronę
                                  internetową reakcją jest uczucie
                                  zaskoczenia, wywołanego faktem zetknięcia się
                                  z nową i oryginalną interpretacją pozornie
                                  znanych i przez to uznanych za banalne motywów.
                                  Dom, ulica, rynek, kościół nabierają w
                                  fotografiach artysty nowego, pogłębionego
                                  znaczenia pod wpływem zawartego w nich piękna,
                                  pochodzącego ze świata wrażliwości dostępnego
                                  niewielu. Wejście do tego świata jest nagrodą
                                  za wieloletnie obcowanie z pejzażem miejskim,
                                  obserwowanym z uwagą czasem większą niż ma
                                  to miejsce u ludzi wyrosłych od urodzenia w
                                  tym pejzażu i traktujących go jako coś
                                  jednoznacznego i niezmiennego w swojej
                                  potocznej oczywistości. 
                                  
                                  
                                       Fotografie Michała
                                  Kurca nie są jedynie realistycznym portretem
                                  Węgrowa lecz wizerunkiem wzbogaconym o
                                  estetyczny ekstrakt wysublimowany z życia
                                  miasta. Dzięki wieloletniej konsekwencji twórczej
                                  Michała Kurca, Węgrów może zaprezentować
                                  coraz to nowe wymiary swojego cichego, lecz
                                  jakże swojskiego i ujmującego prostotą piękna.